
Published as: Antoon De Baets, “History: School Curricula and Textbooks,” 

in: Derek Jones, ed., Censorship: A World Encyclopedia (London/Chicago, Fitzroy Dearborn: 2002), 1067–73. 

 

CENSORSHIP OF HISTORY TEXTBOOKS 

 

Antoon De Baets 

 

 

Among the most important tools of historical popularisation are history textbooks for primary and 

secondary schools. They have a wide reach and a potentially big impact on the younger generation. 

Therefore, censors see them as vital channels for disseminating either approved and official or dissident 

and dangerous views of history. Worldwide, the authorities interfere in the production and distribution 

of history textbooks and in the curricula on which they are based in widely diverging degrees of 

monopoly and control, but they generally monitor them closely. Consequently, authors of history 

textbooks experience a unique paradox: on the one hand, they are relatively free to express opinions, as 

they seldom ever depend on their authorship as a source of income; on the other hand, by no means do 

they have the professional historian’s academic freedom, as they must work under permanent pressure 

from political and educational authorities (and from publishers and textbook users). Indeed, this paradox 

is one of the reasons why the history textbook may be considered a historiographical genre in its own 

right. 

 

A TOOL FOR THE OFFICIAL VIEW 

In many countries, the authorities attempted to align textbooks with the official vision of the past. A 

brief look around the globe supplies us with abundant evidence, which is chronologically presented 

here. From the earliest example, in 1938, to the most recent, in 1997, the following sample contains 

eleven cases from four continents. In the Soviet Union, generations learned by rote the contents of the 

History of the Communist Party of the Soviet Union (Bolsheviks): Short Course (1938), a highly 

distorted account of Russian and Soviet history attributed to Stalin himself, which in many revised 

editions (of which fifty million copies were printed), dominated history teaching for fifteen years. Even 

after Khrushchev’s 1956 destalinisation speech, official dogma kept the subject in a straitjacket for three 

more decades. In Indonesia, the teacher and journalist Sanusi Pané, head of the Office of Cultural 

Affairs under the Japanese occupation (1942–45), wrote his four-volume Sedjarah Indonesia (History of 

Indonesia) between 1943 and 1945. It became very popular and served as a school textbook. Its 

Indonesian nationalist tone was muted, owing at least in part to the wishes of the Japanese occupation 

authorities who sponsored it. Their sponsorship may also explain why the first 1945 edition of the fourth 

volume did not give the overview of the development of the nationalist movement that appears in the 



1950 edition. One of the first directives of the new Bulgarian government, established in 1944, enjoined 

teachers “not to expound the positive actions of monarchs in history lessons, but to stress the tyrannical 

quality of their rule and the struggle of the oppressed people”. Since at least 1954–55, history education 

at all levels in Tibet has been completely Chinese-centered and references to Tibetan culture and history 

have been treated with contempt. History teachers in European countries such as Belgium, the 

Netherlands, Sweden, the United Kingdom and West Germany feared that official strategies to 

“modernise” secondary teaching in the wake of the May 1968 movement, by reducing or abolishing 

history in favour of subjects such as social studies, were partially inspired by history’s less malleable 

nature. During Colonel Qaddafi’s “Cultural Revolution” in Libya, in April 1973, history textbooks for 

more recent periods were extensively rewritten. The pre-eminent place given to the Sanusi family (to 

which former King Idris belonged) in accounts of the Ottoman and Italian periods was downgraded 

almost to the point of non-existence. Under the military dictatorship in Uruguay (1973–85), periods 

deemed worthy of study included the Spanish Conquest, the Catholic Counter-Reformation and the 

reign of Philip II in Spain, during which Western Christendom, in the view of the military, was saved. 

Certain historical events like the 1789 French Revolution could not be ignored and remained in the 

study programmes, but teachers were advised not to cover them in any depth because this would “exalt 

the fruit of Jewish–Masonic conspiracies”. When General ul Haq assumed power in Pakistan in July 

1977 by overthrowing the elected government of Ali Bhutto, the Education Department started to revise 

syllabi at all levels in order to bring them into line with Islamic ideology and principles. The purged 

material included “atheistic” accounts of history. The rewriting of history books began in earnest in 

1981, when the president declared that it was compulsory to teach Mutala’a-i-Pakistan (Pakistan 

Studies) to all degree students. The course was based on the so-called Ideology of Pakistan (the creation 

of a completely Islamised state). Topics that were distorted included the historic origins of Pakistan and 

its archaeological heritage (because of its largely non-Islamic nature); the sacrifices and anti-colonialism 

of the Muslims in British India; the image of Ali Jinnah, Pakistan’s leader in 1947; the role of the ulama 

(religious scholars) in the nationalistic Pakistan Movement before independence; secularism and 

regionalism; and the portrayal of Hindus. Treatment of the 1947–77 period, including the 1948 war over 

Kashmir (fought when a civilian government was in power), the history of East Pakistan (including the 

1971 civil war, the Indian invasion, and Pakistan’s partition in December 1971), and Ali Bhutto’s rule 

(1971–77), was almost entirely neglected in the textbooks. After 1988, under the government of Benazir 

Bhutto, some of the distortions were rectified. In the 1980s and 1990s, history and geography teachers in 

Transylvania, a region in Romania with a large Hungarian–speaking minority, had to be Romanian by 

government decree. This was deemed provocative because Romanians and Hungarians gave conflicting 

accounts of Transylvanian history. In the early 1990s, another decree made Romanian the mandatory 

language for these subjects, despite protests from the Hungarians. In July 1997, the decrees were 

abolished. From 1990 on, the teaching of history in Kosovo (Yugoslavia) was “serbianised” and 



Albanian history replaced with Serbian history. School textbooks were heavily censored. In June 1996, 

the Hong Kong Educational Publication Association announced that school textbooks would be revised 

after 1997 to reflect the official Chinese view of history. More emphasis would be placed on Hong 

Kong’s past within China. References to the Opium War (1840–42) were to be purged of “western 

bias”, the co-operation between Sun Yat-sen and the warlords would be questioned, Taiwan would no 

longer be a “country” and there would be a ban on the expression “mainland China” with its implication 

that there is more than one China. Details of the 1989 Tiananmen Square massacre would be left to the 

discretion of individual editors, but fears were expressed by the Teachers’ Union Resource Centre that 

schools were already dropping the use of teaching materials on the massacre in anticipation of a possible 

ban. In August 1997, Hong Kong textbook publishers indeed revised modern history texts for primary 

and secondary schools, removing references to the Tibet conflict, the 1957 Anti-Rightist campaign, the 

Cultural Revolution (1966–69), 1976 dissident protests and the 1989 Tiananmen massacre and its 

aftermath. 

 

CENSORSHIP OF TEXTBOOKS, AUTHORS AND TEACHERS 

Instead of enforcing their own line, authorities might concentrate on censoring unwelcome views of 

history at several levels. At the textbook level, examples abound. In 1945, the Allied Powers banned all 

history textbooks which had been in use in the Third Reich and no history lessons were given in the 

reopened schools. Similarly, in September 1945, officials of the Japanese Ministry of Education issued 

detailed orders to amend wartime textbooks. Following this order, teachers and students all over the 

country deleted objectionable passages in these wartime textbooks with ink and scissors as they saw fit. 

From late October 1945, the Supreme Commander for the Allied Powers gradually asserted control over 

the textbooks, culminating in a total ban on the use of wartime textbooks on Japanese History in 

December 1945. In the Americas, the United States and Brazil provide two notorious (but wholly 

different) examples. In the United States, some school boards tried to tailor the textbooks to their view. 

In 1954, the school board in El Paso, Texas, banned the use of a history textbook which printed without 

comment the United Nations Declaration of Human Rights and the Declaration of Independence. The 

State Board of Education, however, rejected a demand to drop the book from its list. In the early 1960s, 

the Texas State House of Representatives approved a resolution urging that “the American history 

courses in the public schools emphasise in the textbooks our glowing and throbbing history of hearts and 

souls inspired by wonderful American principles and traditions.” In 1966, immediately after the election 

of Governor Ronald Reagan in California, school inspector Max Rafferty opposed any revision of 

textbooks aimed at giving a fairer share to ethnic minorities. One of the textbooks he condemned was 

Land of the Free: A History of the United States (1966) written by historians John Caughey, John Hope 

Franklin and Ernest May. In March 1987, a federal district court ordered the removal of forty-four 

previously approved textbooks (including history textbooks) from Alabama public school classrooms on 



the ground that the books violated the First Amendment by promoting the “religion of secular 

humanism”. The ruling was a victory for conservative Christians who claimed that secular humanism 

was essentially a religion, based on human instead of divine values. In August 1987, the decision was 

reversed by a court of appeals. In Brazil, there was the História Nova case after the military coup of 

March 1964. In February 1964, five out of ten volumes of a new history textbook for secondary schools, 

História Nova do Brasil (A New History of Brazil), were published by the Ministry of Education and 

Culture. They were written by five or six young history teachers under the co-ordination of General 

Nélson Werneck Sodré, a Marxist historian, head of the history department at the Instituto Superior de 

Estudos Brasileiros (ISEB) and considered by many as the Brazilian Communist Party’s official 

historian. There were heavy protests in several newspapers and on television against the apparent plan to 

make the textbook obligatory reading in the whole of Brazil. The Historical and Geographical Institute 

issued a document in which the Marxist model was condemned. In March 1964, volumes one and two 

were out of print. A decision to reprint and to continue with subsequent volumes to be published by the 

Editora Brasiliense encountered a hostile atmosphere shortly after the coup. The controversial textbook 

focused on the Brazilian people and emphasised the economic dimension of history, but it was deemed 

subversive, and the Ministry withdrew its support. Articles, written by Sodré and others in July and 

September 1965, provoked further investigations and the military police moved against the authors, 

imprisoning and torturing them. Harassment continued after habeas corpus was used to secure release 

from prison. The authors were deprived of all opportunities to lecture and, with the exception of Sodré, 

they had to go into exile for long years. The textbooks were confiscated in the bookshops, burned and 

banned, and the ISEB was closed. In Europe, most examples come from its eastern part. In Yugoslavia, 

a high school textbook, History of Philosophy, was banned in the early 1970s, because one of its 

authors, Miladin Zivotic, was a member of the dissident Praxis group. In 1981, several demonstrations 

were held in the Soviet Republic of Georgia, in protest against the reduction of the study of Georgian 

history in the Republic’s schools and universities. In February 1984, the Greek Ministry of Education 

ordered the immediate dismissal of Dion Nittis, a teacher in an Anglo-American school in Athens, 

following complaints that he had been engaging in pro-Turkish propaganda. He had asked his class to 

write an essay on the 1974 Turkish invasion of northern Cyprus from the Turkish viewpoint and to 

compare it with the Greek view. He had included a few official Turkish government publications with 

the recommended reading for the class, and this led the Ministry to invoke a 1931 law which prohibited 

foreign schools in Greece from holding any kind of educational materials deemed to be unfavourable to 

the Greek nation. In Poland, 650,000 copies of a textbook, Modern History, by Andrzej Szczesniak were 

withheld by the censors and ordered to be shredded in February 1985, apparently because it touched 

upon “sensitive” facts which had been passed over in previous school books. In that country, there is 

even an example of textbook analysis censorship: in May 1979, historian Adam Kersten was to deliver a 

lecture on “The View of History as Presented in School Textbooks” at the underground Flying 



University, which had earlier stressed the damage done by the political censorship of history textbooks. 

As a result of persistent heckling, he abandoned it. In August 1995, President Alyaksandr Lukashenka of 

Belarus banned all history textbooks published since 1992, because they were allegedly “politically 

biased” and developed a nationalist version of the Belarussian past, while he preferred the Russophile 

version. In anticipation of new textbooks, old pre–1991 Soviet texts had to be used. In practice, an 

outright ban was not imposed, owing to textbook shortage. The issuing of the directive prompted the 

resignation of two deputy ministers of education. 

Censors also intervened in the stages before and after textbook production. Refusal to grant a book 

textbook status occurred, for example, in 1928, when a book by Gu Jiegang (Ku Chieh-kang), a 

historian famous for his critical discussions of Chinese antiquity, did not receive official authorisation 

for use in high school because Guomindang officials denounced his treatment of the Golden Age as a 

myth. More frequently, intervention struck at manuscript level. The Japanese example is telling. Since 

1956, the Japanese Ministry of Education has screened all history textbook manuscripts. Many critical 

views are liable to censorship. The sensitive topics include: government policies; the national flag; the 

national anthem; the emperor, the royal family, and their relationship to the Shinto religion; the 

foundation of the nation; the 1889 Meiji Constitution; the Korean Independence Movement of March 

1919; armed forces atrocities during the Pacific War, including the invasion of China by the Japanese 

Imperial Army in the 1930s, the 1937 Nanking Massacre, and the bacteriological experiments of Unit 

731 at Harbin; the conscription of Koreans into forced labour in Japan during 1939–45; the 1941 

Russo–Japanese Non-Aggression Pact; the question of “comfort women”; and the 1945 battle of 

Okinawa. Many believe that the textbook authorisation system (kentei seido), in conjunction with other 

measures such as textbook selection, national examinations and teacher job rating reports, lead to a 

narrow and centralised view of the past. Until the end of the century and beyond, numerous textbook 

manuscripts had to be adapted before they were authorised for use in the classroom. 

 

UNOFFICIAL CENSORSHIP 

The state was not the only actor interfering with textbook contents; unofficial groups also tried to 

intervene. An early case took place in Japan. On 19 January 1911, one day after twenty-six men charged 

with an assassination attempt against Emperor Meiji were convicted, a leading newspaper criticised the 

contents of a textbook entitled Jinjô shôgaku Nihon rekishi (Japanese History for Primary Schools) 

(1906), written by Kita Sadakichi and revised by, among others, Mikami Sanji, both members of an 

advisory textbook board at the Ministry of Education. It treated the Namboku-cho period (1336–92) as 

one in which two imperial courts co-existed on equal terms, thereby suggesting that the imperial 

authority was divisible, whereas the official line supported popular sympathy for the Southern Court. 

This sparked off a controversy in the press. A discussion in the Diet was prevented at the last moment. 

The opposition party Kokuminto and several societies, such as the nationalistic Society for the 



Protection of the National Polity of Great Japan, sent letters of protest to the government. In late 

February, the cabinet decided to recognise the Southern Court as the only legitimate one (a decision 

approved by the emperor on 3 March). On 27 February, Kita was dismissed from the advisory board and 

placed on leave of absence from his position in the Ministry of Education. (When his leave ended two 

years later, he resigned from the Ministry.) Mikami, director of the Institute of Historiography at Tokyo 

Imperial University, resigned voluntarily from the advisory board. The government appointed Shigeta 

Joichi, a professor of history at the Hiroshima Higher Normal School, to rewrite the textbook, and a new 

edition which focused on the role of the legendary imperial ancestors and endorsed the Southern Court 

legitimacy was published in October 1911. In early-twentieth-century France, a textbook war took place 

when Catholics opposing state intervention organised petitions against “bad” textbooks, put them on the 

index and burned them. An unusual example from the same country is the successful boycott by the 

French teachers’ union in 1926–28 of twenty-six anti-German history textbooks and readers that 

glorified war. The publishers were forced to withdraw and replace the textbooks. In the United States, 

the right-wing group Texans for America (TFA) intimidated the Texas State Textbook Committee in 

1961 and pressed several publishers to make substantial changes in their books on American history and 

geography. Macmillan deleted a passage saying that the Second World War might have been averted if 

the United States had joined the League of Nations, and the Silver Burdett Company took out two 

passages on the need for the United States to maintain friendly relations with other countries and the 

possibility that some countries would occasionally disagree with the United States. The substituted 

passages simply stated that some countries were less free than the United States. Also in 1961–62, TFA 

took action against the use in Texas of the history textbook This Is Our Nation by Paul Boller, a 

historian at Southern Methodist University, Dallas, and Jean Tilford, a high school teacher. Boller was 

accused, among other things, of being soft on Communism, of omitting vital facts about American 

history, of giving too much space to the Indians and to the subject of slavery, and on providing a too 

favourable view of President Roosevelt and the New Deal. He received hate calls in the middle of the 

night. Notwithstanding the pressure, the book was adopted in November 1961. In 1962, however, the 

TFA sent out a four-page circular throughout Texas denouncing the book and threatening “indignation 

meetings” if it was selected anywhere. It was successfully boycotted in all school districts but one. In 

1963, the TFA wanted fifty textbooks to be banned from the classrooms, including: America: Land of 

Freedom; A History of the United States; The Story of Our Country; American History; Living World 

History; The Rise of the American Nation; The Story of America; The Record of Mankind; The 

Adventure of the American People; and United States History. In 1979, a conservative coalition in New 

Mexico demanded (apparently without success) that forty-three textbooks be excluded from the state list 

of adopted textbooks, among which many United States history and civics or government textbooks. In 

1983, the Texas Board of Education, considering world history books, ordered publishers to make 

several changes in the portrayal of prehistory and evolution, religion, capitalism, communism, and the 



New Deal, in accordance with the views of conservative groups led by Mel and Norma Gabler, a Texan 

couple active in textbook selection since 1961 and operating as Educational Research Analysts Inc. A 

few years before, an Alabama State Board had removed Unfinished Journey: a World History from the 

approved list of school texts because it defended the evolutionary position. Unofficial action against 

textbooks also occurred elsewhere, but information is mostly scarce, as in the following example. In 

March 1976, Server Tanilli, a university lecturer in Turkey, was denounced to the police by the 

paramilitary Hearths of Idealism, the youth movement of the Pan-Turkish Nationalist Action Party 

(NAP), for being the author of the textbook A History of Civilisation. He was charged with subversion 

but acquitted in April 1978. A few days after his release, a group of youths believed to be NAP militants 

attempted to murder him; four bullets left him paralysed from the chest down. 

 

PUBLIC CONTROVERSIES 

It often happened that history textbooks were controversial to the extent that they became the object of 

public debate and concern. In the early 1970s, a debate in the Peruvian media focused on the use of 

certain high school textbooks and the question whether history should be more than a description of the 

heroic deeds of a few great men. In the Soviet Union, the final history exams for sixteen- and seventeen-

year-olds and the annual examinations on the history of the Soviet period for other forms were cancelled 

in 1988, because the old history textbooks had been found full of lies: their credibility had disappeared. 

New textbooks appeared in 1989 and 1990. Between 1990 and 1994, a “textbook war” raged in Hungary 

and revolved around the issue of “Hungarianness” versus universalism. In 1997, the Slovak government 

announced that it would withdraw a controversial history textbook, The History of Slovakia and the 

Slovaks, by Catholic priest Milan Durica, following an outcry, from, inter alia, Slovak historians, that it 

denied the persecution of Slovak Jews during priest Joseph Tiso’s pro-Nazi war regime (less than 

10,000 of 70,000 Jews survived). 

The following cases, describing controversies in India, Japan, Colombia, and Mexico, allow for some 

comparisons. From May 1977 until at least March 1978, a history textbook controversy took place in 

India. In May 1977, the principal secretary to Morarji Desai, then Prime Minister of the newly elected 

Janata government (1977–79) in India, sent a note to the Minister of Education saying that the Prime 

Minister’s attention had been drawn to the contents of four books on Indian history (written at the 

insistence of educational authorities, for use in the higher school classes and the primary stage of college 

instruction, and already presribed in certain institutions). The secretary endorsed a detailed anonymous 

memorandum to the Prime Minister which stated that the contents of these textbooks were prejudicial to 

the study of Indian history. The Minister of Education was asked to consider the withdrawal of their 

recognition. The textbooks were Medieval India (1967) by Romila Thapar; Modern India (1970) by 

Bipan Chandra; Freedom Struggle (1972) by Amales Tripathi, Barun De, and Chandra; and 

Communalism and the Writing of Indian History (1970) by Harbans Mukhia, Thapar, and Chandra. All 



of the authors were historians. During the controversy, a fifth textbook, Ancient India (1977) by Ram 

Sharan Sharma, was added, after it was denounced at a mass meeting. The textbooks had not been 

subject to adverse critical comment before that time. The Education Ministry referred the matter to the 

National Council for Educational Research and Training. This Council—the publisher of three of the 

books—examined them and dismissed the criticism as untenable. A virtual ban on the use and reprint of 

the books did nevertheless apparently occur. The most disputed feature of the textbooks was the 

interpretation of “medieval” Indian history, the period in which Muslim rule prevailed in much of India 

(1200–1757) and characterized by some as anti-national, anti-Hindu and pro-Muslim. Much discussion 

centered around the question whether Muslim rule could be called “indigenous” or “foreign”. Other 

important points were the authors’ attention to social and economic history and their propensity to 

explain conflict among elites primarily in political rather than religious terms. The controversy took 

place in the press (among others, between Thapar, who defended the secularist view, and Romesh 

Chandra Majumdar, who argued from the communalist point of view), journals of opinion and 

Parliament. A leaflet against the authors was distributed, but teachers and students at two universities in 

New Delhi signed petitions in their favour. It was alleged that at the same time a more general campaign 

was waged against so-called Communist historians and social scientists. Sharma’s book, published at 

the height of the controversy, was withdrawn from the syllabus in 1,100 schools affiliated to the Central 

Board of Secondary Education in July 1978. The books by Thapar and Chandra were not formally 

withdrawn, but their distribution was de facto sharply reduced. Fourteen other history textbooks were on 

a list of works to be withdrawn. After the Indian History Congress strongly supported the textbook 

writers, the Janata government encouraged the creation of a rival organisation, the Indian History and 

Culture Society. 

In Japan, a controversy of a different nature took place from June to September 1982. It all began when 

the Japanese press reported on the new history textbooks. Many Asian countries, led by South Korea 

and China, disputed the ways in which these textbooks portrayed Japanese military imperialism in Asia 

between 1910 and 1945. In July 1982, China lodged an official protest, and, in South Korea, widespread 

anti-Japanese demonstrations broke out. One of the points raised in the debate was the extent to which 

foreign governments could interfere in the writing of a country’s national history. In late August 1982, 

the Japanese government announced that it would correct the textbook accounts and that the criteria for 

textbook authorisation would be revised. Korea and China accepted this promise. At the end of 

September 1982, Japanese students clashed with riot police at demonstrations when grievances were 

expressed over various issues, including the revision of history textbooks. In November 1982, a new 

policy for textbook examination and authorisation was adopted, with, however, several exemptions. 

In 1985, a history textbook controversy took place in Colombia. In several October and November 

issues of El Tiempo, Colombia’s largest newspaper, Germán Arciniegas, president of the Academia 

Colombiana de Historia (Colombian Academy of History) and former Minister of Education, accused 



history textbook author Rodolfo Ramón de Roux (who, with Fernando Torres Londoño, had published 

Nuestra Historia, a textbook in two volumes, in 1984) of omitting or ridiculing the most important 

figures of the independence period and of overemphasising contemporary history. He rejected the New 

History approach in Colombian textbooks such as these as being Marxist and non-patriotic, as Roberto 

María Tisnés, another Academy member, had already done in 1979. Despite the moral condemnation of 

the Academy, the textbooks continued to be used in the schools. In 1988, a third volume in the textbook 

series was published, Historia de Colombia, written by Silvia Duzzan and Salomón Kalmanovitz, 

probably a professor emeritus from the Universidad Nacional (National University). A judgement of the 

Academy condemning the New History methodology used in the textbook was cited approvingly in the 

daily El Siglo. In a March 1989 issue of the Medellín newspaper El Colombiano, an Academy member 

added that it depicted Spaniards and Creoles unfavourably, thus inciting hatred against them. The 

Academy urged the Minister of Education to censor the textbook. This was followed by a petition from 

teachers and professors of the National University in which they endorsed the textbook and criticised the 

dogmatic attitude of the Academy.  

From August to October 1992, there was a history textbook controversy in the Mexican mass media 

about the contents of the new official mandatory history textbooks for nine- to twelve-year olds (fourth, 

fifth and sixth grade). The new books, entitled Mi Libro de Historia de México (My Book of Mexican 

History), were intended to replace social science textbooks because, in May 1991, the Minister of Public 

Education (future President Ernesto Zedillo) had declared that the public had an insufficient knowledge 

of national history. The protest was directed against what was called their biased interpretation of 

Mexican history, especially contemporary history—the books included events up to the government of 

President Salinas, among them the October 1968 Tlatelolco massacre of students, much to the 

discontent of the army—, in support of the legitimation of the ruling Partido Revolucionario 

Institucional. Traditional (nationalist) heroes were excised or written down; the 1910 Revolution was 

deflated. The Porfiriato (1876–1911)—when President Díaz attempted Mexico’s modernisation at great 

human cost—was depicted as a liberal and technocratic precedent and rehabilitated. As a result of the 

protest, the government withdrew the textbooks. One year later, in August 1993, the revised editions, 

which stopped Mexican history in 1964, thus avoiding description of the 1968 events, aroused new 

criticism and they too were withdrawn. Ad hoc history teaching materials were distributed instead. 

In these four countries—India, Japan, Colombia and Mexico—the press was the main forum for the 

controversy. Parliamentary debates on school history were held in India and Japan, and possibly also in 

Mexico. Everywhere, large groups of historians were mobilised to express their opinion. The 

controversies were accompanied by attempts at censorship in all of the countries, except Mexico where 

the debate concerned the admissibility of official propaganda. In Japan, the controversy acquired an 

international dimension because other countries disputed the portrayal of history in Japanese textbooks. 

In each of the four cases, the controversy constituted the most visible manifestation of a deeper rooted 



conflict. In India, it was the clash between secularist and communalist views of history; in Colombia, a 

struggle between conservative and progressive views of history; in Japan, a conflict between those who 

wanted a positive portrayal of Japanese history and those who also wanted to discuss its dark sides; and 

in Mexico, a collision between those who wanted contemporary history to support the ruling party and 

those who resisted this. In India, Colombia and Mexico, it was also a conflict between traditional and 

modern methodologies. Serious disagreement emerged in each of these countries about the shift of 

emphasis in the textbooks involved from the history of great men towards the history of the masses and 

of daily life. The textbook controversies clearly show that history is an important issue whenever it 

concerns the public at large and future generations. They not only reflect very different interpretations 

of the past, but also, ultimately, different underlying conceptions of national identity. 

 

RESISTANCE TO CENSORSHIP 

Some textbook authors, teachers and students protested against the mutilation and censorship of their 

textbooks. Two cases in which some success was achieved illustrate the forms of this resistance. Late in 

1974, the Mississippi State Textbook Purchasing Board refused to approve Mississippi: Conflict and 

Change (1974), authored by James Loewen and Charles Sallis, for use as a textbook in state schools, 

and, when requested by the authors, did not give any reasons for the ban. The book was the product of a 

collaboration between students and staff of Tougaloo and Millsaps Colleges. It discussed racial conflict 

and pointed out the contributions of black people and other ethnic minorities to the state. The 

manuscript of the book had been turned down by several textbook houses before Pantheon published it. 

In 1975, it won an award for the best work of Southern non-fiction. At the end of that year, the authors, 

together with many teachers and organisations in Mississippi, sued the state school authorities for 

permission to use the book on the ground that the only authorised history book championed white 

supremacy. In April 1980, the court ruled that the textbook “was not rejected for any justifiable reason” 

and that the ban was “motivated and influenced by racial issues”. It ordered the book to be placed on the 

approved list for a period of six years. However, the New York Times reported in March 1981 that, in 

some schools, pressure, including threats of dismissal, had been applied against teachers interested in 

adopting the textbook.  

The most famous example of resistance was perhaps that of a Japanese historian who initiated three 

suits against the state. In 1963, the Ministry of Education refused to approve the fifth revised edition of a 

high-school history textbook, A New History of Japan, written by Ienaga Saburo, a professor of history 

at Tokyo University of Education and specialist of Japan’s cultural and legal history. The author was 

asked to modify about three hundred items, despite the fact that almost all of these items had appeared 

in the same form in the first edition which had been approved in 1952 and constantly used for more than 

a decade. In June 1965, he filed a suit, the first of a series known as “the textbook cases”. In these cases, 

he challenged the authorisation system as an unconstitutional transgression of his freedom of 



expression, his academic freedom and the children’s right to education. In the first suit, he sought 

compensation for damages from the Ministry for not approving his textbook and asked the screening 

system to be declared unconstitutional. According to Ienaga, the suit was the first of its kind in the 

world. It became the longest running case in Japanese legal history, with court decisions in July 1974, 

March 1986, October 1993, May 1994, and August 1997. In June 1967, he filed a second, administrative 

suit to have the rejection of his textbook repealed. Court decisions came in July 1970, December 1975, 

April 1982 and June 1989. After the July 1970 decision ruled that screening, if interfering with textbook 

contents, constituted censorship and was unconstitutional and illegal, right-wing extremists threatened 

the judge, and the author and his lawyers. In January 1984, Ienaga filed a third lawsuit concerning the 

unacceptable and increasingly more severe textbook screening procedures. In 1980, the Ministry had 

demanded the revision of nearly four hundred items in the new edition of a Japanese history book that 

he had submitted for approval. The 1982 history textbook controversy also contributed to his decision to 

file the new suit. Court decisions were taken in October 1989 and March 1993. In August 1997, Ienaga 

Saburo partially won his case, when the Supreme Court ruled as illegal the deletion of references to Unit 

731 and the Nanking Massacre. At the same time, it upheld the Ministry of Education’s constitutional 

right of textbook screening, saying that it did not constitute censorship, because it did not prohibit the 

book from being published commercially. In March 2001 Ienaga was nominated for the Nobel Peace 

Prize. From the beginning, Ienaga received wide and organised support from many researchers and 

educators and from the Japan Teachers’ Union (which regularly published a critique of current 

textbooks). In 1992, for example, an appeal for fairness in the textbook cases had been signed by five 

hundred Japanese historians. In 1993, Takashima Nobuyoshi, a teacher of social studies in Tokyo, 

whose manuscript was also not approved, followed Ienaga’s example and sued the state. In April 1998, a 

district court ruled that two changes to his textbook demanded by the Ministry were illegal. The court 

ordered the Ministry to pay damages to the author. 

Until today, textbooks remain a most sensitive area of attention. In June 2000 the Spanish Real 

Academia de la Historia (Royal Academy of History) published a report in which it criticized the 

systematic omission of Spanish and non-contemporary history and the nationalistic bias in some high 

school history textbooks of the Galician, Basque and other regions. The report sparked a controversy. 

In July 2000 the writer Edward Said criticized Palestinian Authority history textbooks for obliterating 

the history of post-1948 Palestinian-Israeli relations with the aim of not disturbing the Oslo peace 

process. In November 2000, Francesco Storace, a member of the far-right Alleanza Nazionale in Italy, 

voted for the creation of a commission to evaluate history textbooks in the Lazio region. This sparked 

a controversy because professional historians feared that it was the first step of a process in which 

right-wing political parties would demand the end of the anti-Fascist paradigm, a condemnation of the 

communist experience and a re-evaluation of the Republic of Salò which fought against the partisans 

after the 1943 armistice. In Turkmenistan, President Saparmurad Niazov ordered that the entire 



printing of a new Turkmen history textbook be burned. And in March–April 2001, South Korea, 

North Korea, China and Taiwan protested against a nationalist Japanese history textbook. 

Terence Leonard, a member of the British Textbook Section of the Control Commission of Germany 

after the war, used to say that if Foreign Offices would read foreign history textbooks, they could save 

all the money they spend on agents’ reports on public opinion abroad. The examples given here show, 

on the contrary, that in many countries authorised textbooks tend to reflect public opinion only poorly or 

not at all: they are barometers for the views propagated or condoned by the authorities. There often 

remains a huge gap between the history taught at school and the history remembered and told at home, 

with the former supplemented and corrected by the latter. 

 

FURTHER READING 
 
GENERAL 
Article 19, Information, Freedom and Censorship: World Report, London: 1988 and 1991. 
Dance, E.H., History the Betrayer: A Study in Bias, London: 19642 (Quote Leonard p.135). 
De Baets, A., “Profile of the History Textbook Author As a Mediator between Historiography and Society”, in 

Internationale Schulbuchforschung/International Textbook Research, (1994), pp. 515–34. 
—, Censorship of Historical Thought: A World Guide, 1945-2000, Westport, CT 2002. 
Ferro, M., Comment on Raconte l’Histoire aux Enfants à Travers le Monde Entier, Paris: 1981 [English version: 

The Use and Abuse of History, or How the Past Is Taught, London: 1984]. 
Human Rights Watch, World Report (Washington), 1990- : (passim). 
Index on Censorship, 1972– : (passim).  
World University Service, Academic Freedom, London: 1990 (Vol.1), London :1995 (Vol.3), London :1996 

(Vol.4). 
 
BRAZIL 
Carneiro Benevides, C.A., L.M. Paschoal Guimarâes and N. Leonzo, “Nationalisme et Marxisme dans 

l’Enseignement de l’Histoire du Brésil”, Unpublished paper presented at the 18th International Congress of 
Historical Sciences, Montréal: 1995. 

 
BULGARIA 
Deyanova, L., “When Memory Plays Tricks”, in UNESCO Courier, (May 1994), pp.35–37. 
 
CHINA/HONG KONG 
Gargan, E.A., “Hong Kong’s History: An Open Book”, in International Herald Tribune, (4 April 1997), p.4. 
Jones, D., ed., Censorship: A World Encyclopedia (Londen/Chicago 2001) 1100–1001. 
Schneider, L.A., “From Textual Criticism to Social Criticism: the Historiography of Ku Chieh-kang”, in Journal of 

Asian Studies, (1968–69), pp.771–88. 
 
COLOMBIA 
Colmenares, G., “Der Schulbuchstreit in Kolumbien” and H.-J. König, “Die “Fahrenden Ritter des Patriotismus”: 

zur Haltung der Kolumbianischen Akademie der Geschichte gegenüber Problemen des sozialen Wandels”, both 
in M. Riekenberg, ed., Lateinamerika: Geschichtsunterricht, Geschichtslehrbücher, Geschichtsbewusstsein, 
Frankfurt: 1990, pp.91–116. 

 
FRANCE/GERMANY 
Crubellier, M., “Manuels d’Histoire”, in A. Burguière, ed., Dictionnaire des Sciences Historiques, Paris: 1986, 

pp.432–36. 
Joutard, P., “L’Enseignement de l’Histoire”, in F. Bédarida, ed., L’Histoire et le Métier d’Historien en France, 

1945–1995, Paris: 1995, pp.45–55. 
Schüddekopf, O.-E., et al., History Teaching and History Textbook Revision, Strasbourg 1967 (Quote Leonard 

p.136). 



 
GREECE 
Clogg, R., “The Greeks and Their Past”, in D. Deletant and H. Hanak, eds., Historians As Nation-Builders: Central 

and South-East Europe, London: 1988, pp.15–31. 
 
HUNGARY 
“Système Scolaire et Enseignement de l’Histoire en Hongrie” (interview R. Rezsohazy with M. Benkes), in Clio, 

Revue de l’Association des Historiens de l’UCL, (1996), nos. 108–109, pp.50–52. 
 
INDIA 
Abraham, A.S., “Dispute over Textbook ‘Censorship’”, in The Times Educational Supplement, (9 September 1977), 

p.10. 
—, “India: Book Ban Angers Liberals”, Times Higher Education Supplement, 7 July 1978: 6. 
Ballhatchet, K., “The Rewriting of South Asian History by South Asian Historians After 1947”, in Asian Affairs, 

(1984), no.1, pp.27–38. 
“Debate on History”, in Mainstream (New Delhi), (10 December 1977), pp.31–34, and (24 December 1977), 

pp.29–32. 
Gopal, S., “The Fear of History”, in Seminar (New Delhi), (January 1978), pp. 70–73. 
Handa, M.L., “Indian Historiography: Writing and Rewriting Indian history”, in Journal of Asian and African 

Studies, (1982), pp.218–34. 
Hilton, R.H., “Censorship in India”, in Past & Present, (November 1977), p.142. 
Rudolph, L.I., and S. Hoeber Rudolph, “Cultural Policy, the Textbook Controversy and Indian Identity”, in A.J. 

Wilson and D. Dalton, eds., The States of South Asia: Problems of National Integration, London: 1982, pp.139–
150. 

 
INDONESIA 
Klooster, H.A.J., Indonesiërs Schrijven hun Geschiedenis: de Ontwikkeling van de Indonesische 

Geschiedbeoefening in Theorie en Praktijk 1900–80 [Indonesians Write Their History: the Development of 
Indonesian Historiography in Theory and Practice 1900–80], Dordrecht: 1985. 

 
ITALY 
Frankfurter Rundschau, 16 November 2000: 2. 
 
JAPAN 
BBC News Online (WWW-text; London) 2001: 15 March, 3 April, 4 April, 9 April. 
Bellah, R.N., “Ienaga Saburô and the Search for Meaning in Modern Japan”, in M.B. Jansen, ed., Changing 

Japanese Attitudes toward Modernization, Princeton: 1965, pp.369–423. 
Buruma, I., The Wages of Guilt: Memories of War in Germany and Japan, New York 1994, pp.189–201. 
Caiger, J., “Ienaga Saburô and the First Postwar Japanese History Textbook”, in Modern Asia Studies, (1969), 

pp.1–16. 
Cogan, J.J. and R.E. Weber, “The Japanese History Textbook Controversy...and What We Can Learn from it”, in 

Social Education, (1983), pp.253–57;  
Dore, R.P., “Textbook Censorship in Japan: the Ienaga Case”, in Pacific Affairs, (1970), pp.548–56. 
Hérail, F., “Les Révisions de l’Histoire Nationale par les Japonais”, in G. Gadoffre, ed., Certitudes et Incertitudes 

de l’Histoire, Paris: 1987, pp.105–114.  
Herzog, P.J., Japan’s Pseudo-Democracy, Sandgate: 1993, pp.196–217. 
Huntsberry, R., “‘Suffering History’: the Textbook Trial of Ienaga Saburô”, in Journal of the American Academy of 

Religion, (1976), pp.239–54.  
Ienaga, S., “The Historical Significance of the Japanese Textbook Lawsuit”, in Bulletin of Concerned Asian 

Scholars, (1970), no.4, pp.2–12.  
Kim, P.S., “Japan’s Bureaucratic Decision-Making on the Textbook”, in Public Administration, (1983), pp.283–94. 
Miura, S., “Don’t Leave History to the Historians”, in Japan Echo, (1982), no.4, pp.29–35. 
Nagahara, K., “Reflections on Recent Trends in Japanese Historiography”, in Journal of Japanese Studies, (1984), 

pp.167–83. 
National League for Support of the School Textbook Screening Suit, in Truth in Textbooks, Freedom in Education 

and Peace for Children: The 28 Year Struggle of the Ienaga Textbook Lawsuits, Tokyo: 1993. 
Pyle, B.K., “Japan Besieged: the Textbook Controversy”, in Journal of Japanese Studies, (1983), pp.297–316. 
Shuzo Uyenaka, “The Textbook Controversy of 1911: National Needs and Historical Truth”, in J.S. Brownlee, ed., 



History in the Service of the Japanese Nation, Toronto: 1983, pp.94–120. 
Teruhisa, H., and S. Platter, Educational Thought and Ideology in Modern Japan: State Authority and Intellectual 

Freedom, Tokyo: 1988, pp.171–212. 
“Textbook Flap: Editor’s Comment”, in Japan Echo, (1982), no.4, pp.13–20. 
Yamazaki, M., “History Textbooks that Provoke an Asian Outcry”, in Japan Quarterly, (1987), pp.51–55. 
Yayama, T., “The Newspapers Conduct a Mad Rhapsody over the Textbook Issue”, in Journal of Japanese Studies, 

(1983), pp.307–10. 
 
LIBYA 
Davis, J., “The Social Relations of the Production of History”, in E. Tonkin, M. McDonald and M. Chapman, eds., 

History and Ethnicity, London: 1989, pp.104–20. 
 
MEXICO 
Radkau García, V., “Auf der Suche nach der Nation: die Debatte um die staatlichen Geschichtslehrbücher in 

Mexiko”, in Internationale Schulbuchforschung/International Textbook Research, (1993), pp.75–84. 
 
PAKISTAN 
Aziz, K.K., The Murder of History: A Critique of History Textbooks Used in Pakistan, Lahore: 1993. 
Hoodbhoy, P.A., and A.H. Nayyar, “Rewriting the History of Pakistan”, in M.A. Khan, Islam, Politics and the 

State: the Pakistan Experience, London: 1985, pp.164–77. 
Jalal, A., “Conjuring Pakistan: History as Official Imagining”, in International Journal of Middle East Studies, 

(1995), pp.73–89. 
 
PALESTINIAN AUTHORITY 
Said, E., “Dark at the End of the Tunnel”, Al-Ahram Weekly, 20-26 July 2000 (WWW-text). 
 
PERU 
Klarén, P.F., “Sources for the Study of Twentieth–Century Peruvian Social and Political History”, in J.J. TePaske, 

ed., Research Guide to Andean History, Durham: 1981, pp.243–52. 
 
SPAIN 
El País (WWW-texts; 25, 28, 30 June; daily from 1 to 7 July 2000). 
 
UNITED STATES 
Boller jr., P.F., “High School History: Memoirs of a Texas Textbook Writer”, Teachers College Record, (1980), 

pp.317–27. 
Craven, J., “Managing Community Controversy: New Mexico as a Case Study”, Social Education, (1982), pp.273–

76. 
DelFattore, J., What Johnny Shouldn’t Read: Textbook Censorship in America, New Haven/London: 1992. 
Fitzgerald, F., America Revised: History Schoolbooks in the Twentieth Century, New York: 1980 (originally 1979). 
Haight, A.L., and C.B. Grannis, Banned Books, 387 B.C. to 1978 A.D., New York and London: 1978. 
Loewen, J. W., Lies My Teacher Told Me: Everything Your American History Textbook Got Wrong (New York 

1995). 
Scott, J.A., “Book Banning in the High Schools, 1975–81”, in Social Education, (1982), pp.257–62. 
 
USSR 
Articles of M. Jansen about Soviet history textbooks in Kleio (The Hague), (1983), no.1, pp.15–18, (1989), no.2, 

pp.10–13, (1990), no.1, pp.10–13; (1991), no.7, pp.3–7. 
Husband, W.B., “History Education and Historiography in Soviet and Post-Soviet Russia”, and J.G. Vaillant, 

“Reform in History and Social Studies Education in Russian Secondary Schools”, both in A. Jones, ed., 
Education and Society in the New Russia, Armonk, NY and London: 1994, pp.119–39, 141–68. 



These censorship efforts are now directed at school boards, where these groups are often successful in getting certain books removed
from the shelves of libraries and from teachers' reading lists. Textbook Censorship. Textbook orders represent millions of dollars in sales
for book publishers.Â  This has been a particular issue with history, social studies, and biology textbooks. Theories of creation and
sexual information have been major issues. The state of Texas has been especially active in this regard. Being one of the largest
purchasers of textbooks, books that are and are not adopted can represent millions of dollars in revenue â€” enough to pressure some
publishers to "rephrase" contentious issues. But pressures can also come from the political left. History textbooks in contemporary
democracies have often been exposed to censorship and other forms of interference. This article presents the idea of a classification of
these forms as a novel way to contemplate the ambivalent relationship between democratic authority and historical instruction. The
model primarily distinguishes official forms of textbook interference from private forms of interference. I will discuss three forms of official
interference and three forms of private interference to demonstrate the potential of the approach. More forms are conceivable, as the
classification mode Selected global history. Censorship has occurred all over the world, and has been evident since recorded history in
numerous societies. As noted, the word "censor" derives from the Roman duty to supervise the morals of the public. Great Britain. One
of the earliest known forms of censorship in Great Britain was the British Obscenity Laws.Â  The content of school textbooks is often the
issue of debate, since their target audience is young people, and the term "whitewashing" is the one commonly used to refer to selective
removal of critical or damaging evidence or comment. The reporting of military atrocities in history is extremely controversial, as in the
case of the Nanking Massacre, the Holocaust, and the Winter Soldier Investigation of the Vietnam War.


